De zorg heeft baat bij ICT Governance

In zorgorganisaties zijn processen en ICT nauw met elkaar vervlochten. De zorg is afhankelijk van ICT geworden. Zorgmanagers kunnen beslissingen over de ICT niet meer delegeren, vermijden of negeren. Er zijn vier oorzaken waarom zorgorganisaties baat hebben bij ICT Governance.

  • Voorkomen van downtime en uitval van systemenHet niet beschikbaar zijn of uitvallen van systemen zorgt voor risico’s op het gebied van patiëntveiligheid. Het afzeggen van polibezoeken of het uitstellen van operaties zijn een grote schadepost.
  • Voldoen aan eisen op het gebied van kwaliteit en Informatiebeveiliging. Er zijn vele externe bedreigingen waar zorgorganisaties mee te maken hebben. Voorbeelden zijn fouten, misbruik, fraude en cyber aanvallen. De externe bedreigingen zorgen ervoor dat er hoge eisen worden gesteld aan de Beveiligbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid (BIV-classificatie) van gegevens.
  • Nieuwe strategieën met ICT vormgeven. Hedendaagse nieuwe zorgconcepten ontstaan door de inzet van innovaties. Een zorgorganisatie met optimaal functionerende ICT kan zich onderscheiden en voordeel behalen. De rol van de ICT-functie verschuift hierdoor van leverancier naar strategische partner van de zorg.
  • Met ICT zijn grote investeringen gemoeid. Zorgorganisaties kunnen hun geld maar één keer uitgeven. Grote investeringen in de ICT worden door stakeholders op de voet gevolgd. Doet de organisatie de juiste investering? Levert de investering ook weer geld op? Is het een merk-waardige investering?

Deze vier oorzaken geven aan dat zorgorganisaties baat hebben bij ICT Governance. Dit is nodig om de kansen van ICT te benutten, de risico’s van ICT het hoofd te bieden, en zorgdragen dat investeringen in ICT ook geld opleveren.