De CIO van een ziekenhuis heeft het niet eenvoudig. Centralisatie en standaardisatie van de IT-infrastructuur en het applicatieportfolio. Kostenreductie en toch ook aan innovatie doen. Kritische gebruikers die de beste functionaliteit vragen om zorg te leveren.

Het is een zaak van halen en brengen. Functionaliteit halen om standaardisatie en centralisatie te bereiken. Functionaliteit brengen door meer mogelijkheden te bieden met bijvoorbeeld een nieuw EPD. Onder de streep is alles positief en is ook de meest kritische gebruiker te overtuigen. Zo worden belangrijke verbeteringen gerealiseerd.

Maar vormt deze kritische gebruiker straks ook nog de grootste groep? Of komt er door het gebruik van internet een grotere groep gebruikers bij? Externe gebruikers die functionaliteit verwachten om afspraken te plannen, medische informatie in te zien, met andere patiënten te chatten, ….. Waarschijnlijk stellen deze gebruikers door het gemak waarmee tegenwoordig smartphones en mobiele apparaten te gebruiken zijn hogere eisen aan de toegang tot informatie.

Hoe gaat de CIO van een ziekenhuis op de wensen van deze nieuwe en grotere groep gebruikers inspelen? Deze groep komt niet iets aan functionaliteit inleveren. En deze groep is ook niet jarenlang verwend met de beste functionaliteit. Deze groep verwacht gewoon het beste omdat het ziet dat het op andere gebieden ook kan. Als het centraliseren en standaardiseren van de ICT-infrastructuur en het applicatieportfolio straks voorbij is, dan blijft IT een majeure uitdaging voor de CIO van ziekenhuizen.